Upp och ner!

Som med precis allting annat så går nog de flestas matvanor också upp och ner olika perioder i livet. Vi är inställda på att äta nyttigt, träna och ta hand om våra kroppar men ändå hamnar vi i svackor där vi ger upp. Varför? 
Ibland tror jag att vi går ut för hårt och sätter orimliga mål som är omöjliga att hålla i längden. 
Endel har som mål att inte äta något onyttigt på hel månad medans vissa har som mål att springa fem kilometer om dagen. Samtidigt finns det dom som har som mål att gå ner fem kilo inom en kort period.
Är vi inte lite väl hårda emot oss själva? Jag menar, hur många har stått kvar vid sina mål utan att hamna där man först började? Det är nog väldigt väldigt få...

Jag har bestämt mig för att bli snällare mot mig själv när det kommer till allt egentligen. Ingen Quickfix är hållbar i längden så varför utmana sig och konstant förlora? Att förlora mot sig själv ger nästan samma nederlag som att förlora mot någon annan! Ingen gillar att förlora.

Jag kom att tänka på detta igår då jag försöker hitta substitut till dålig mat och även om jag lyckats så lyckas jag nog aldrig hela vägen. Men det är inte heller mitt mål utan jag är stolt över att komma såhär långt!

Ibland undrar jag om jag är världens lyckligaste för vem orkar skära upp frukt i såhär fina bitar om inte Christian!? Jag får ofta serverat frukt såhär på kvällen och det är verkligen lyx!

Förut var bananglass en favorit men nu när det finns nyplockade blåbär i frysen så har det blivit blåbärsglass i stället. Man mixar bara frysta bitar av en mogen banan med frysta blåbär och en halv avokado. Mycket nyttigare än vanlig glass och minst lika gott!



frukt glass hälsa mat mål nyttigt substitut träning
0 kommentarer